donderdag 11 juli 2013

Pasteis de nata




Ooit in Portugal geweest? En daar het 'nationale gebakje' gegeten?
Ik wel en ik moet zeggen...verrukkelijk! Het ziet er simpel uit...is het ook om te maken, maar de smaak is zo lekker...
Dus toen mijn vriendinnen hier kwamen voor een van onze 'filmavondjes' (lekker eten, praten, wijn drinken en tussendoor een film kijken ;-)) bedacht ik om ze zelf eens te gaan maken...
Volkomen onbekend voor mij, dus ik struinde het internet af op zoek naar een recept...niet de allermoeilijkste natuurlijk, en ben aan de slag gegaan.

De meiden kwamen, de koffie stond klaar en enigszins onzeker presenteerde ik mijn 'probeersel'...
Ze vonden het in ieder geval geweldig dat ik het gemaakt had...het bracht weer heel wat herinneringen boven.

We namen de eerste hap....en glunderend keken we elkaar aan....het heerlijke geluid van knapperig krokant bladerdeeg en dan de zachte zoete vulling....héérlijk....nét als in Portugal smaakten ze...en dát was veel meer dan ik durfde hopen...(al zagen ze er iets anders uit maar dat deed aan de smaak niets af).
Probeer maar eens en verras jezelf en anderen...


Benodigdheden:

  • 2 vellen bladerdeeg
  • 4 eidooiers
  • 3 dl verse room
  • 30 gr bloem
  • Rasp van 1 citroen
  • Kaneel
  • 180 gr kristalsuiker
  • 1/2 vanillestok

  1. Doe de bloem in een kom en giet er 1 dl room bij. Roer stevig door met een garde tot alle klonters weg zijn.

  2. Giet de rest van de room in een steelpan, voeg de citroenrasp en vanille toe en warm op. Giet de warme room bij het bloemmengsel, samen met de suiker en roer goed door. Voeg de eierdooiers toe en roer door. Doe de inhoud van de kom terug in de pan en warm op tot het kookpunt, blijf ondertussen goed roeren.

  3. Wanneer het ingedikt is, zet dan de pan van het vuur en laat afkoelen.

  4. Leg 2 bladerdegen op elkaar en rol ze losjes op. Snij schijven van ongeveer 3 cm van de worst. Druk de schijven plat, maak een kommetje en lag ze in een muffinvorm of een klein ovenvast schaaltje (vooraf invetten met boter) Vul de kommetjes met de afgekoelde vulling en zet in een voorverwarmde oven van 220°C gedurende 20 min. Versier met kaneel en poedersuiker. Laat ze iets afkoelen alvorens ze uit de vormpjes te halen.



    Tip: kan ook goed als dessert gegeten worden met een bolletje roomijs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten